Van lezen naar zelf schrijven

In het kader van de Kinderboekenweek spraken we met collega Remko Horstink, ook wel bekend als ‘Meester Leesplezier’ (zie zijn pagina op Instagram). Hij vertelt hoe de bovenbouwleerlingen van De Es aan de slag gingen met het thema Middeleeuwen en hoe dit leidde tot een bijzonder lees- en schrijfproject. 
 

Waar hebben jullie de afgelopen periode aan gewerkt? 
“We werkten bij ons op De Es aan het thema over de Middeleeuwen. In de bovenbouw werkten we, mijn collega's Saskia, Marloes, Rianne, ik en onze stamgroepen 3A, 3B en 3C, aan het ontstaan van Middeleeuwse steden. Maar ook over de Hanzesteden en koggeschepen. Tijdens een thema lezen we ook altijd voor uit een leuk boek dat aansluit bij het thema. We lezen dan in alle bovenbouwgroepen hetzelfde boek. We lazen voor uit het boek ‘Oerbloed – De Raadselbreker’ van Rob Koops. Dit verhaal speelt zich namelijk af in de tijd van de Middeleeuwen. Dit hebben we even nagevraagd bij de schrijver zelf. ;)” 
 

Hoe hebben jullie het lezen aangepakt? 
“Tijdens het lezen hebben we een keer een les samen lezen gedaan met de leerlingen. De kinderen kregen allemaal een kopie van twee hoofdstukken uit het boek. Samen lazen we deze hoofdstukken. Hierover hielden we een literair gesprek. Dat betekent dat je met elkaar in gesprek gaat over één centrale vraag bij een stuk dat je allemaal hebt gelezen. De vraag die we hierbij stelden was: Wat vond jij een heel spannend stuk? De kinderen kregen een geeltje en mochten deze bij het stukje plakken en daarop schrijven waarom. Daarna gingen de kinderen in groepjes met elkaar in gesprek.” 
 

Kun je meer vertellen over hoe dit in zijn werk ging? 
We koppelden hier een viertal schrijfopdrachten aan waaruit de kinderen konden kiezen: schrijf een verhaal over een gevaarlijke hindernis, een ontmoeting in het donker, de proef van de boekhoeders of de ontsnapping. Dit zijn allemaal onderdelen van de boekenreeks Oerbloed. De kinderen gingen hier helemaal op aan. We schrijven vaker teksten op school en noemen dat taalrondes. Een taalronde kan een ervaringstekst zijn of een genretekst. Dit verhaal was dus een genretekst: hoe schrijf ik een verhalend hoofdstuk uit een boek? We hebben de kinderen meegenomen in hoe een verhaal loopt en hoe je goede zinnen schrijft. Ook hebben we lessen rondom leestekens gegeven, bijvoorbeeld het gebruik van voegwoorden, komma’s en spreekzinnen.” 


Afbeelding 1: Een boek uit de boekenreeks Oerbloed, van Rob Koops.


Hoe zijn de kinderen daar vervolgens mee aan de slag gegaan? 
“Toen de kinderen klaar waren met de eerste versie hebben we nogmaals het hoofdstuk erbij gepakt die we samen hebben gelezen. We zijn toen zintuigelijk gaan lezen. We kwamen erachter tijdens het voorlezen dat de schrijver namelijk erg zintuigelijk schrijft. We horen wat de hoofdpersonen zien, voelen, horen, ruiken en proeven. De kinderen zijn toen in dat hoofdstuk op zoek gegaan naar de zintuigen met behulp van een zintuigenblad. Vervolgens kregen de kinderen de opdracht om in de tweede, herziene versie van hun eigen verhaal, ook deze zintuigen toe te passen. Zo konden zij nog meer details toevoegen in hun verhaal.” 
 

Hoe hebben jullie het project afgesloten? 
“Toen de verhalen van de kinderen eenmaal af waren hebben we ze gebundeld, hebben we een omslag ontworpen en opgestuurd naar Rob Koops. Even later toen hij ons boekwerk had ontvangen kregen we als dank een videoboodschap van hem. Hij vond het geweldig dat we dit hadden gedaan en besloot om ons te noemen in het dankwoord van het laatste deel van de Oerbloed-trilogie. Dat boek is inmiddels uit en we staan er echt in! Wat natuurlijk mooi is, is dat veel kinderen de Oerbloed-boeken nu aan het lezen zijn omdat iedereen deel 3 wil lezen. Er wordt al veel gelezen bij ons op school, maar dit zijn de mooie, verdiepende opdrachten waarin het lezen en schrijven echt samenkomen!” 



Afbeelding 2: De eigen ontwerpen omslag van de leerlingen van De Es.


Afbeelding 3: Het dankwoord met daarin een vermelding voor De Es.

Wil je meer zien van Remko en zijn passie voor lezen? Volg hem op Instagram: ‘Meester Leesplezier’, of lees het eerder verschenen artikel over onze leerkracht Remko, waarin hij meer vertelt over het ontstaan van zijn Instagram-pagina.



Afbeelding 4: Meester Remko van basisschool De Es.