Het LeerlaB Begaafdheid: begeleiding en uitdaging voor (hoog)begaafde leerlingen

Marieke van Bodegraven is al sinds de oprichting in 2010 betrokken bij de bovenschoolse plusgroepen en Gouden Routes binnen ‘Ieder kind telt’. Inmiddels hebben deze plusgroepen een andere naam: leerlabs. Marieke richt zich specifiek op het LeerlaB (met hoofdletter B), bedoeld voor kinderen met kenmerken van (hoog)begaafdheid. Dit LeerlaB maakt deel uit van een breder netwerk van leerlabs, waaronder die voor rekenen en anderstaligen. Binnen deze groepen krijgen leerlingen extra ondersteuning en begeleiding, met als uitgangspunt heterogeniteit. “We maken gebruik van de verschillen tussen leerlingen om van elkaar te leren,” legt Marieke uit.

In dit interview vertelt Marieke over haar ervaringen en de impact van het LeerlaB!





Hoe ziet een dag in het LeerlaB eruit?

Een dag in het LeerlaB begint met een inloopmoment, zodat leerlingen van verschillende scholen rustig kunnen binnenkomen. “Dat moment helpt ze om even te ‘landen’ voordat we aan de slag gaan,” zegt Marieke. Daarna komen de leerlingen in een kring bijeen, waarin ze het dagprogramma en hun huiswerk bespreken. Naast deze startmomenten krijgen ze psycho-educatie, oefenen ze met plannen en werken ze aan uitdagende opdrachten binnen een thema. “We besteden ook aandacht aan debatvaardigheden,” voegt Marieke toe. “Elk thema loopt vier weken en wordt verdeeld over meerdere sessies.”

Wat maakt het LeerlaB uniek?

Wat het LeerlaB bijzonder maakt, is de combinatie van structuur en continuïteit. Dit programma is geen losstaand project, maar een structurele aanvulling op het reguliere onderwijs. “We werken al sinds 2010 binnen en buiten ‘Ieder kind telt’ samen aan een sterke doorgaande lijn voor deze leerlingen,” vertelt Marieke. Zo wordt er via profielschetsen en een warme overdracht gezorgd voor een goede aansluiting op het voortgezet onderwijs.

Hoe is het ontstaan?

Het idee voor het LeerlaB ontstond vanuit een eerder initiatief dat Marieke van dichtbij meemaakte. “Ik kreeg de kans om op een basisschool buiten onze stichting mee te kijken bij het project Big Picture, een programma voor leerlingen die extra uitdaging nodig hadden,” vertelt ze. Toen een directeur binnen ‘Ieder kind telt’ een bovenschoolse plusgroep startte, wist Marieke meteen hoe waardevol dit zou zijn op het reguliere aanbod. “Ik was direct enthousiast en ben me ervoor gaan inzetten.”





Wat merken leerlingen en ouders?

Het effect van het LeerlaB is duidelijk merkbaar bij zowel leerlingen als ouders. Leerlingen voelen zich beter begrepen en ontwikkelen vaardigheden zoals creatief en oplossingsgericht denken, maar ook planmatig werken. “We zien dat ze groeien in zelfstandigheid en vertrouwen,” zegt Marieke. Ouders merken vaak dat hun kind gemotiveerder wordt en vaardigheden leert die ook buiten school van pas komen.

Hoe maakt 'Ieder Kind Telt' dit mogelijk?

‘Ieder Kind Telt’ ondersteunt het LeerlaB al sinds 2010 en zorgt voor de benodigde continuïteit en ontwikkelingsruimte. “De financiering komt uit de Lumpsum-middelen die de scholen gezamenlijk ontvangen,” legt Marieke uit. Dankzij een doordacht verdeelmodel wordt dit budget doelgericht ingezet, waarbij scholen bewust kiezen voor initiatieven die bijdragen aan de ontwikkeling van ieder kind. “Zo versterken we als stichting de kwaliteit van het onderwijs en zorgen we ervoor dat innovaties breed gedragen en duurzaam zijn.”

Wil je meer weten over het LeerlaB? Neem contact met ons op via info@iederkindtelt.nl, we informeren je graag!